Tietoa, taitoa, aitoa omistautumista ja liikunnan iloa!

Olen 40-vuotias personal trainer - liikunnan, ravitsemuksen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ammattilainen, jolle asiakkaiden onnistuminen ja hyvinvointi on sydämen asia.

Valttejani ovat monipuolinen valmennus- ja lajiosaaminen sekä ihmissuhdetaidot. Voit tehdä tuellani suuria elämänmuutoksia tai ottaa yksittäisiä tekniikkatunteja tai ohjauksen yksittäiseen harjoitukseen. Personal trainerina olen toiminut noin kymmenen vuotta.

Hyvinvointialan koulutukseni ja tutkintoni/lisenssini

FAF Personal Trainer
  • FAF Personal Trainer, omavalmentaja / henkilökohtainen valmentaja (FAF, Fitness Academy of Finland)

  • Ravitsemustieteen perus- ja aineopinnot (Itä-Suomen yliopiston Avoin yliopisto, Helsingin yliopiston Avoin yliopisto)
  • Urheiluravitsemuksen perusopintoja (Itä-Suomen yliopiston Avoin yliopisto)
  • Liikuntalääketieteen perus- ja aineopintoja (Itä-Suomen yliopiston Avoin yliopisto)
  • Lihavuus-opintojakso (Turun yliopiston Avoin yliopisto, Lääketieteellinen tiedekunta)

  • Psykologian opintoja (Itä-Suomen yliopiston Avoin yliopisto, Helsingin yliopiston Avoin yliopisto)
  • Psykologinen painonhallinta, Hyväksymis- ja omistautumisterapia lihavuuden hoidossa ja painonhallinassa (SKT Oy / Ravitsemuspsykologian dosentti, professori Raimo Lappalainen)
  • Painonhallinnan psykologialla kohti pysyviä muutoksia (Helsingin seudun kesäyliopisto, psykologi Teemu Ollikainen)
  • Generative coaching (Ph.D., Psychologist Stephen Gilligan)
  • Mindfulness-ohjaaja (Tampereen kesäyliopisto & Inspiral Coaching Oy, Taina Siukola)
  • NLP Trainer (Suomen NLP-yhdistyksen hyväksymä koulutusputki: NLP Practitioner ja NLP Master Practitioner -koulutukset Terhi Vedenkivi, NLP Trainer -koulutus Veli-Matti Toivonen, apuopettajuudet True Hearts NLP Finland Oy:ssä)

  • FAF Gym Trainer, kuntosaliohjaaja (FAF, Fitness Academy of Finland)
  • Marathon Trainer, maratonohjaaja (Varalan Urheiluopisto & Tesku)
  • Uimaopettaja (Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto SUH)
  • Vauvauintiohjaaja ja perheuinninohjaaja , (Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto SUH)
  • Hiihdonohjaaja (Suomen Latu)
  • TPI Certified, golf fysiikkavalmennus TPI Certified Fitness Professional, golf-fysiikkavalmentaja & golf-kuntotestaaja (Titleist Performance Institute)
  • Kahvakuulaohjaaja (Trainer4You)
  • TRX-ohjaaja (Gfitness & Fitness Anywhere LLC)
  • Lumikenkäohjaaja (Suomen Latu)

  • Lisäksi runsaasti erilaisia alan lyhytkoulutuksia ja kursseja.

Kehitän ammattitaitoani kouluttautumalla jatkuvasti - pidän opiskelusta ja olen utelias oppimaan sekä tietämään lisää. Yleensä minulla on meneillään jokin pidempi opintokokonaisuus, jonka lisäksi suoritan vuosittain muutamia lyhytkursseja käymällä esimerkiksi lajikoulutuksissa sekä alan ajankohtaispäivillä, symposiuimeissa ja seminaareissa. Viime vuodet kouluttautumiseni pääpaino on ollut valmennuksen ja elämänmuutosten psykologisessa puolessa, jota olen opiskellut mm. psykologisen painonhallinnan kursseilla ja avoimen yliopiston psykologian kursseilla. Tällä hetkellä suoritan liikuntapsykologian opintoja Jyväskylän avoimessa yliopistossa sekä urheiluravitsemuksen opintoja Itä-Suomen avoimessa yliopistossa. Pidän paljon myös lukemisesta ja kirjahyllyyni onkin vuosien saatossa kertynyt metreittäin alan kirjallisuutta.

Alkuperäinen koulutukseni on kauppatieteellinen, liikunnasta ja ravintoasioista innostuin aluksi harrastuspohjalta. Pikkuhiljaa hyvinvointiala alkoi kiinnostaa enemmän ja enemmän, joten päätin opiskella alalle ja tehdä harrastuksesta ammatin. Päivääkään en ole katunut, olen unelmatyössäni.

Valmennusfilosofiani

Näkökulmani elämänmuutoksiin on kokonaisvaltainen ja ihmisen sekä elämän eri puolet huomioiva. Fyysisten asioiden lisäksi myös mielen valmennus on ohjauksessani vahvasti läsnä, sillä todelliset, pysyvät elämänmuutokset eivät synny vain tietoa jakamalla (vaikka sitäkin toisinaan toki tarvitaan), eivätkä ne synny myöskään toteuttamalla ulkoa annettuja listoja. Sinun hyvinvointiasi tukevat omista arvoistasi lähtöisin olevat muutokset, jotka sovitetaan omaan arkeesi. Joskus muutokset solahtavat helposti osaksi päivittäisiä tapojasi, joskus tarvitaan pidempiaikaista opettelua ja toisinaan myös mentaalivalmennusta ja mielen harjoituksia. Mentaalivalmennuksella autan elämänmuutosprojektien lisäksi myös monia tavoitteellisesti kuntoilevia tekemään parempia tuloksia.

Suhtautumistani terveellisiin elämäntapoihin voisi kuvailla sanaparilla "rennon järkevä". En kannata ehdottomuuksia, sillä niistä harvoin syntyy todellista, pitkäaikaista hyvinvointia. Tärkeää on se, mitä yleensä tai useimmiten tehdään ja että hyvinvointia ei tavoitella yli-inhimillisen itsekurin, vaan tapojen, rutiinien ja hyviä valintoja sekä hyvinvointia tukevien ajatusmallien avulla. Esimerkiksi tunnesyömisestä ei pääse eroon palkkaamalla valmentajan itsekurinsa jatkeeksi, vaan opettelemalla tunteiden käsittelyn työkaluja ja pitämällä perusruokavalion kunnossa. Liikuntamotivaatio ei synny pakottamalla itsensä lenkille päivästä toiseen, vaan etsimällä liikkumisen tavat ja lajit, joita tekee mielellään (ja jos taustalla on vuosien liikkumattomuus, myös kohottamalla kuntoa sen verran että liikunta ylipäätään voi olla nautittavaa).

Kilpakuntoilijankaan pitkäaikaiset tulosparannukset eivät tule väkisin vääntämällä, vaan omaa kehoa kuunnellen ja kunnioittaen, mukavuusalueen rajoja venyttäen ja välillä roimasti mukavuusalueen yläpuolellakin käväisten. Vastapainoksi tarvitaan kuitenkin aina riittävästi lepoa, kevyttä peruskestävyystreeniä ja palautumista tukevaa ravintoa. Parhaaseen mahdolliseen kuntoon ei pääse treenaamalla aina mahdollisimman kovaa, vaan treenaamalla järkevästi.

Arkisten, päivittäisten hyvien tapojen lisäksi elämään on hyvä sisältyä monenlaisia nautintoja, jotka eivät aina ole terveellisiä eikä niiden aina tarvitsekaan olla. Jos ajattet että makeanhimo on ongelma, voi kieltäytyminen kaikesta makeasta tuntua helpoimmalta ratkaisulta. Mutta yleensä pitkällä aikavälillä kestävin ratkaisu on kuitenkin opetella suhtautumaan makeaan niin, että sitä voi joskus syödä kohtuudella ilman tunnontuskia - samalla ylilyönnitkin jäävät useimmiten pois kuin itsestään. Sama koskee muitakin elämäntapoja: se, että treeni jää joskus väliin vaikkapa juhlien, erityisen pitkän työpäivän tai suuren väsymyksen vuoksi ei ole ongelma: olennaista on se, että useimmiten liikutaan säännöllisesti.

Joskus riittää yksi tai muutama tapaaminen, pisimmät asiakassuhteeni ovat kestäneet vuosia. Autan sinua askel kerrallaan kohti tavoitettasi, omat arvosi, arkesi ja toiveesi huomioiden. Valmennuksen tavoitteena on aina, että sinä elät itsesi näköistä hyvää elämää.

Minusta

Olen lähes aina harrastanut paljon liikuntaa - liikunta on osa elämääni ja nautin siitä sekä tykkään liikkua monipuolisesti. Päälajini on tällä hetkellä juoksu: kahden melko pienen lapsen äitinä kotiovelta kotiovelle -tyyppiset harjoitukset ovat usein aikataulullisesti helpoimmin toteutettavissa. Olen juossut muutaman maratonin ja ultramatkan, juoksen sekä metsäpoluilla että teitä pitkin. Juoksun lisäksi omia lajejani ovat pyöräily, lihaskuntoharjoittelu, uinti, suunnistus, talvisin hiihto ja kesäisin rullaluistelu. Satunnaisesti käyn myös ryhmäliikuntatunneilla ja tanssimassa sekä haaveilen jatkavani golfharrastusta, johon aika ei lasten kanssa ole riittänyt. Myös luonnossa liikkuminen on lähellä sydäntäni, polkujuoksulenkkien lisäksi metsäilyn säännöllisyydestä pitää huolta koirani, joka ulkoiluttaa minua päivittäin.

Vaikka pidän liikunnasta todellla paljon, ei se aina ole ollut minulle helppoa tai itsestäänselvyys: kolarista aiheutunut välilevynpullistuma muistutti pitkään kivuliaasti, että jo kävelykyvystä saan olla kiitollinen ja vielä kiitollisempi olen siitä, että nykyään voin taas mm. juosta ja hyppiä. Myöskään kaksi raskauttani eivät ole sujuneet aivan ongelmitta. Toisaalta nämä vastoinkäymiset ovat tuoneet mukavasti perspektiiviä myös työhön ja asiakkaideni haasteisiin: soveltamalla, elämällä kulloisenkin tilanteen mukaan ja kuntouttamalla kehoa kuunnellen voi lopulta saada paljon aikaan, vaikka tilanne joskus juuri siinä hetkessä tuntuisikin lähinnä epätoivoiselta.

Elämäni suurimmat aarteet ovat kaksi tytärtäni. Rakastan myös pianonsoittoa ja mökkeilyä. Luonteeltani olen energinen ja tykkään touhuta paljon kaikenlaista. Analyyttinen ajattelutapani auttaa minua näkemään asioista monia puolia sekä hahmottamaan kokonaisuuksia. Olen positiivisella mielellä varustettu, huumorintajuinen, ulospäin suuntautunut ja sosiaalinen; moni asiakkaani on kertonut, että kanssani on helppo olla.

Etusivu | Personal trainer -palvelut | Yhteystiedot

Hanna Manni

FAF Personal trainer Hanna Manni

FAF Personal trainer
Benno Wellness

etunimi.sukunimi@benno.fi
www.bennowellness.fi