Juoksukoulu aloittelijoille

- Löydä juoksemisen riemu!

juoksukoulu

Juoksukoulu on tarkoitettu sinulle, joka haluat oppia juoksemaan, löytää juoksemisen riemun ja nautinnon, saavuttaa juoksemiseen tarvittavan kuntotason ja saada tietoa oikeanlaisesta harjoittelusta sekä harjoittelua tukevista asioista.

Juoksukoulu sisältää

  • Yhteiset harjoitukset kerran viikossa.
  • 8 luentoa.
  • Harjoitusohjelma omatoimiharjoitteluun juoksukoulun alusta vuoden loppuun asti.
  • Kuvalliset harjoitusohjelmat juoksua tukeviin lihaskunto- ja liikkuvuusharjoitteisiin (lihaskunto-ohjelmat usealle eri välineelle sekä omalla kropalla toteutettavaksi).
  • Omavalmentaja käytettävissäsi koko kurssin ajan: tapaamisten lisäksi saat opastusta tarvittaessa myös puhelimitse tai sähköpostitse.

Aikaisempaa juoksutaustaa ei tarvita: sekä teoria että käytännön harjoittelu aloitetaan aivan alkeista. Harjoitusohjelmassa sekä yhteisissä harjoituksissa kuormitusta lisätään vähitellen, kunnon kehittymisen mukaan.

Luennoilla käsitellään mm. seuraavia aiheita:

  • Juoksuharjoittelun perusteet
  • Juoksutekniikka
  • Erilaiset harjoittelutavat ja –tehot
  • Sykeohjattu harjoittelu ja miten tunnistaa eri tehotasot ilman mittaria
  • Juoksua tukeva muu liikunta
  • Juoksijan vammat ja niiden ehkäisy
  • Juoksijan ravinto
  • Erilaiset juoksuolosuhteet
  • Harjoitusohjelman rakentaminen.

Juoksu

  • On luonnollinen liikkumismuoto, jota on helppo harrastaa lähes missä tahansa
  • On tehokas keino edistää painonhallintaa
  • Parantaa hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa
  • Parantaa kestävyyskuntoa
  • Vahvistaa luustoa
  • Auttaa rentoutumaan arjen kiireiden keskellä ja virkistää mieltä.

Tarvittavat varusteet

  • Juoksukengät
  • Säänmukaiset vaatteet
  • Sykemittarista on hyötyä harjoitellessa, mutta se ei ole välttämätön.

Ensimmäisellä tapaamiskerralla keskustellaan varusteista ja voit hankkia varusteet ensimmäisen tapaamisen jälkeen, mikäli niitä ei sinulla jo ole.

Kenelle juoksukoulu sopii?

Aloittelijoiden juoksukoulu sopii nimensä mukaisesti aloittelijoille: et ole juossut lainkaan tai olet juossut vähän. Juoksukoulu sopii myös sinulle, joka joskus olet juossut reilustikin, mutta juoksuajoistasi on jo vierähtänyt aikaa ja olet aloittamassa alusta uudestaan.

Aikaisempaa juoksutaustaa tai -kuntoa ei tarvita, mutta kunnon on oltava sellaisella tasolla, että pystyt vaivatta kävelemään reippaasti useamman kilometrin.

Juoksu soveltuu kaikille normaalipainoisille, terveille ihmisille. Valitettavasti juoksu ei sovi reilusti ylipainoisille, sillä juokseminen saattaa tällöin aiheuttaa nivelille ja luustolle usein liian suuren rasituksen, mikä johtaa helposti vammoihin. Lisäksi on erilaisia sairauksia, joita sairastaville juoksu ei sovi. Tarvittaessa konsultoi lääkäriäsi, voitko aloittaa juoksemisen.

Mikäli juoksu ei sinulle terveydellisistä syistä käy, mutta haluaisit kuitenkin aloittaa kuntosi kohottamisen ohjatusti, ota yhteyttä - henkilökohtaisessa ohjauksessa yksilölliset haasteet pystytään huomioimaan.

Tervetuloa juoksukouluun!

Ilmottaudu mukaan. Toimi nopeasti, sillä osallistujamäärä on rajoitettu ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Etusivu | Personal trainer -palvelut | Hanna Manni | Yhteystiedot

Kurssi-info, syksy 2013

» Ilmoittautumislomake

» Keskiviikkoisin klo 19-n.20/21

» 15 tapaamista ajalla 21.8.-27.11.2013

  • 8 luentokertaa
  • 14 yhteistä harjoitusta
  • Luentopäivinä koulu kestää noin kaksi tuntia, klo 19-21. Ensin on noin tunnin mittainen luento ja sen jälkeen noin tunnin mittainen harjoitus. Ensimmäinen tapaaminen on luentomuotoinen, ohjatut harjoitukset alkavat toisella viikolla.
  • Harjoituspäivinä koulun kesto on noin tunti, klo 19-20.

» Paikka: Luennot Varalan Urheiluopistolla, Varalankatu 36, Tampere. Harjoitukset ulkona, useimmiten Pyynikin/Tahmelan tai Kaupin maastoissa.

» Hinta: 215 €. Voit halutessasi maksaa kahdessa erässä.

» Ilmoittaudu mukaan!

Juoksukoululaiset kertovat, palautteista poimittua

Viimekertaisen ryhmän numeromuotoisten palautteiden keskiarvo asteikolla 1-5 oli 4,75. Alla poimintoja vuosien varrella kerätyistä palautteista:

“Tulin juoksukouluun, jotta juokseminen ei olisi enää kamalaa - eikä se ole :)”

“Vastasi hyvin tavoitteita. En olisi uskonut, että kunto kasvaa näin paljon vain muutamassa kuukaudessa.”

“Sain tietoa, jota lähdinkin hakemaan. Pääsin täysin tavoitteeseen eli pystyn jatkamaan harrastusta omin avuin.”

“Odotukset olivat korkeat mutta ne täyttyivät enemmän kuin hyvin. Fiilis oli hyvä vaikka oli alkuvuosi ja talvi. Asiaa ja ammattitaitoa!”

“Sain monta ahaa-elämystä juoksemisesta.”

“Tavoite oli saada kuntoiluinnostus syttymään, toteutui!”

Mitkä olivat juoksukoulun suurimmat hyödyt sinulle? “Sykeasioiden oppiminen, tekniikka. Suurin hyöty oli valmiista ohjelmasta.”

“Yhteislenkeillä käytiin vaihtoehtoisia harjoituksia hyvin läpi, se toi myös vaihtelua.”

“Vastasi odotuksia ja ylitti - en uskonut näin “hurahtavani”.”

Mitkä olivat juoksukoulun suurimmat hyödyt sinulle? “Yleiskunnon koheneminen, valmiit harjoitusohjelmat tekivät säännöllisen harjoittelun helpoksi ja pitkäjänteinen treenaus alkoi vihdoin sujumaan. Lisäksi paino vähän tippui.”

“Vastasi hyvin odotuksia ja enemmänkin. Todella hyvin tietoa miten päästä “juoksijaksi”.”

“Sain ihan sikapaljon todella tärkeää teoriapohjatietoa ja käytännön juoksutreenit yhdessä että yksin olivat tosi hyvin eteneviä ja vaihtelultaan virkistäviä.”

“Iloinen fiilis luennoilla, huumoria.”

“Treenit olivat vaihtelevia, kannustivat tekemään parhaansa.”

“Hyvät ohjelmat ja etenemisvauhti.”

“Erityisen hyviä luentoja, laaja-alainen tieto pläjäys!”

Juoksukoulun suurimmat hyödyt sinulle? “Peruskestävys!!! ja oman kropan kuunteleminen.”